-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32141 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا ارتباطي ميان جن ها و ملائكه و شيطان با يكديگر وجود دارد؟

شيطان كه از طايفه جن است، قبل از خلقت انسان با فرشتگان بود، به گونه اي كه ملائكه خيال مي كردند شيطان از ملائكه است. هنگامي كه آزمايش الهي پيش آمد و ملائكه و شيطان مأمور شدند بر آدم(ع) سجده كنند . شيطان فرمان نبُرد و از عالم بالا و درگاه الهي رانده شد. قرآن مي فرمايد: تمام فرشتگان سجده كردند جز ابليس كه از جنّ بود، بدين جهت از طاعت خداوند سرپيچي كرد.[25]

امام صادق(ع) فرمود: فرشتگان مي پنداشتند شيطان از آن ها است (در صورتي كه از جن بود)، ولي در علم خدا از آن ها نبود تا به سبب تعصّب و غضب،باطن خود را اظهار كرد و گفت: مرا از آتش آفريده اي و انسان را از خاك خلق نموده اي.[26]

جنيان قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگيري و استراق سمع داشتند ولي بعد از بعثت رسول اكرم(ص) از آسمان رانده شده و از ارتباط با ملائكه و استراق سمع و اطلاع از اخبار غيبي ممنوع شدند. قرآن مي فرمايد: ما پيش از اين به استراق سمع در آسمان ها مي نشستيم، اما اكنون هر كس بخواهد استراق سمع كند شهابي در كمين خود مي يابد.[27]

از بعضي روايات استفاده مي شود كه ممنوع شدن شياطين از صعود به آسمان ها و رانده شدن اينان، هنگام تولد پيامبر اسلام(ص) بود. از بعضي آن ها استفاده مي شود كه به هنگام تولد عيسي(ع) تا حدي ممنوع شدند و پس از تولد پيامبر اسلام(ص) به طور كامل ممنوع گشتند.[28]

خلاصه: ابليس قبل از خلقت حضرت آدم(ع) با فرشتگان بود و پس از آن در آن مقام رانده شد. شياطين جن قبل از بعثت حضرت محمد(ص) با عالم بالا مرتبط مي شدند و مي توانستند از فرشتگان كسب اطلاع نمايند و بعد از بعثت خاتم انبيا(ص) از اين ارتباط منع شدند.

[25] كهف (18) آية 50.

[26] اصول كافي(مترجم) ج 3، ص 420، حديث 6.

[27] جن (72) آية9.

[28] تفسير نمونه، ج11، ص 49، به نقل از نورالثقلين، ج 3، ص 5.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.